ВЧИТЕЛЬ-НОВАТОР
«Майкрософт Україна» активно підтримує вчителів, які впроваджують новітні технології в освіті. Спільно з Національною академією педагогічних наук України та Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України ми проводимо щорічний конкурс «Вчитель-новатор». Регулярно проходять форуми вчителів-новаторів. «Майкрософт Україна» також допомагає у розробці нових навчальних матеріалів.
Проекти українських вчителів, які створюються із використанням платформи Microsoft, допомагають згуртувати учнів у віртуальну спільноту. Завдяки цьому підвищується ефективність вивчення різних предметів: фізики, хімії, інформатики тощо. Нові технології Microsoft допомагають створювати та навчальні матеріали, влаштовувати дискусії та організовувати персональне спілкування з колегами та учнями в мережі.
Серед наших починань — допомога у розробці нових навчальних матеріалів та регулярне проведення форумів вчителів-новаторів.
Докладніше про наші ініціативи — за цими посиланнями:
Робота вчителя – передавати знання і навики учням у школі. Вчителі початкових класів є зазвичай класними керівниками, які ведуть всі предмети, за винятком фізкультури і співу. Починаючи з 4-5 класу, учні починають отримувати поглиблене предметне навчання, і кожен предмет починають викладати різні вчителі. Вчитель керується в своїй роботі затвердженою міністерством програмою навчання і предметними програмами. Навчання ґрунтується на методиках, складених в інтересах оптимального розвитку. Також як учням, так і вчителеві доводиться готуватися до уроків. Він збирає для даної теми наочні посібники (географічні карти, учбові фільми, спеціальні матеріали тощо.) і прагне зробити кожен урок змістовним. Хороший вчитель може захопити дітей і зацікавити своїм предметом. Щонаглядніше вчитель зробити свій предмет і пов'яже його з практичним життям, то легше учнями засвоювати предмет і закріпити знання. Існує думка, що у вчителя має бути акторський талант, щоб уроки були для учнів цікавими і привабливими. В ході уроку вчитель знайомить учнів з новим матеріалом, повторює пройдений на попередніх уроках матеріал, перевіряє домашні завдання і задає нові. Засвоєння пройденого матеріалу вчителем перевіряється за допомогою усних відповідей і письмових контрольних робіт.
Умови праці
Робочий день вчителя порівняно насичений, а уроки – це лише одна із складових частин його роботи. Підготовка до уроків займає 1/3 об'єму уроків. Вчителеві доводиться проводити 4-6 уроків в день плюс позакласна робота. Влітку у вчителів 2-місячна відпустка, також вони можуть разом з учнями проводити канікули. Вчителі працюють з великим розумовим навантаженням, тому що залучення уваги 25-30 учнів 40 хвилин підряд завдання не з легких. Психічного навантаження додають невиховані учні, які заважають проведенню уроку. Знайти спільну мову з важкими учнями - велика проблема для вчителя. Велике навантаження має також голос вчителя, що є, окрім дошки і крейди, його основним інструментом.
Необхідні знання, навики та риси характеру
Для роботи вчителем необхідна спеціальна педагогічна освіта. Більшість вчителів мають вищу освіту і спеціалізацію по певних предметах. А вчитель молодших класів повинен володіти всіма основними предметами. У вчителів є можливість вдосконалюватися на семінарах і курсах підвищення кваліфікації. Він повинен змусити учнів слухати себе, цьому сприяють хороші навики вираження і дружелюбність. Вчитель має мати знання у сфері психології, які допомагали б йому краще розуміти дітей і спокійно вирішувати виникаючі проблеми. Добре, якщо вчитель може вислухати дітей. На самому початку, коли починають працювати вчителем, слід встановити так звані «правила гри», таким чином, конкретність і послідовність у своїх вимогах є однією з умов запобігання взаємним непорозумінням. Вчитель обов'язково має бути доброзичливим і дружелюбним. Врівноваженість і толерантність допомагають учителю порозумітися з неслухняними учнями.
В наш час ті, хто мріє добре заробляти і при цьому не втомлюватися на роботі, навряд чи виберуть шлях шкільного вчителя. Педагогіка - справа ентузіастів, які з дитинства бачили себе в ролі наставника, мріяли «сіяти розумне, добре, вічне», формувати нове покоління. Вчитель - не просто професія, це місія. Тому і попит на викладачів особливий. Від них вимагається багато: бути коректними, уважно ставитися до дітей, виявляти цікавість до своєї роботи, предмету. Вчитель повинен уміти відповісти на будь-яке питання, яке виникло у його вихованця .
Відмінними рисами справжнього педагога повинні стати постійний саморозвиток і розширення власного кругозору, удосконалення методів роботи. Сучасне життя безперервно змінюється, у дітей тепер нові інтереси, захоплення, ідеали. Щоб завоювати довіру школярів, необов'язково поділяти їхні погляди, але знати про них необхідно. Хороший вчитель повинен проявляти граничну делікатність у відношенні до дітей, бути уважним до того, що їм подобається. Необхідно враховувати, що все сказане може сильно вплинути і на інтелектуальний, і на емоційний розвиток дитини.
Вчителям постійно доводиться спілкуватися не лише зі школярами, але і з їхніми батьками, бабусями і дідусями. Це люди, що належать до різних соціальних сфер, і з кожним з них треба порозумітися, підібрати до них ключик, завоювати довіру, щоб і для них слова педагога були важливі і вони виконували його рекомендації. Від такого взаєморозуміння залежить багато. Якщо батьки з недовірою відносяться до вчителя, як той зможе грамотно побудувати стосунки з дитиною?
Часто педагогам доводиться мати справу з дітьми з непростих сімей. Що і казати, більшість людей неідеальна, і в сім'ях буває всіляке. Якщо дитина не отримує підтримки і розуміння рідних, вона повинен знайти все це у вчителя.
В наш час вчителям особливо важко. Змінюються не лише програми навчання, тобто змістовне наповнення предмету, але і сам стиль, спосіб викладання. Постійно з'являються нові методики, і за всім цим потрібно стежити.. Не всі викладачі люблять відвідувати курси підвищення кваліфікації, семінари тощо, хоча таке навчання дуже багато що їм дає, адже йдеться не лише про здобуття інформації, але і про обмін досвідом між колегами. Такі зустрічі і безпосереднє спілкування необхідні, щоб фахівці не «застоювалися», не звикали користуватися прийомами лише свого педагогічного колективу, шукали нові шляхи і вирішення педагогічних завдань.
Окрім проведення уроків, в обов'язки вчителів входять складання планів, заповнення журналів, написання звітів тощо. Оскільки програми навчання регулярно змінюються, щороку все доводиться оновлювати, переписувати заново. Але і обійтися без цього не можна, і справа тут не лише у формальній вимозі адміністрації. Планування допомагає уникнути накладок, суперечок в програмах із суміжних дисциплін, наприклад з математики і фізики, коли для пояснення матеріалу з одного предмету необхідне знання з іншого.
Більшість людей вибирають майбутню професію ще під час навчання в школі, і на їхнє рішення часто впливають не лише здібності, але і відношення до особи вчителя, який вперше відкрив їм двері в країну знань. Людина, що вирішила стати вчителем, має бути готовою до того, що доведеться долати безліч труднощів і, не дивлячись на це, рухатися вперед.
Труднощі вчительського життя відомі всім: навантаження, стрес, непрості стосунки у шкільному колективі, паперова тяганина, колосальна відповідальність, часто ледачі і невдячні учні.
Є в педагогічній діяльності і свої радощі, скажімо, бачити, як на твоїх очах дорослішає людина, як прокидається в ній інтерес до знань, як з довірою і любов'ю йде вона до тебе за порадою... Все залежить від точки зору самого фахівця, його відношення до роботи, бажання вкласти в неї душу.
Кар'єрні сходи вчителя мають не так вже багато рівнів: методист, завуч, директор. Причому, займаючи будь-яку з перерахованих посад, можна поєднувати роботу з викладанням. Методисти і завучі часто «виростають» із звичайних вчителів. Але в зарплаті в порівнянні з ними не настільки вже виграють. Вчителі з окремих предметів зазвичай формують методичні об'єднання за профілем, найбільш досвідчені і шановані стають головами методичних об'єднань..
Більшість вчителів мають ще одне навантаження - класне керівництво. Для одних це додатковий хрест, для інших — необхідність заповнювати журнал (іншими словами, зайві папірці), а є такі, які починають рахувати «свій» клас практично власною сім'єю. Зростаючи, учні відвідують педагогів, все частіше переконуються в їхній правоті, розуміють, як багато важливого і потрібного вклали ті в їхні дитячі голови. Для справжніх вчителів відчуття причетності до справи формування людини куди важливіше від зарплати.
На розмір зарплати в державних школах впливають кількість годин, тобто уроків, які вчитель проводить, а також його розряд або кваліфікаційна категорія, наявність додаткового навантаження (класне керівництво, методична робота тощо.). У деяких категоріях шкіл або класів існують надбавки до зарплати. Хтось із вчителів підробляє приватними уроками.
Безумовно, професія вчителя дуже важка, зате одна з найпотрібніших. Всіх нас багато в чому сформувала школа, і, в першу чергу, наші педагоги. Важко переоцінити заслуги талановитого вчителя, який відкриває перед дитиною двері у світ знань, впливає на формування його життєвих пріоритетів, закладає основи його майбутнього, а значить, майбутнього цивілізації.
"Головне завдання початкових класів – це навчити дитину
вчитися, сформувати інструмент, без якого дитина стає невстигаючою,
нездібною…Цим інструментом є п’ять умінь: вміння спостерігати, думати,
висловлювати думку про те, що бачу, роблю, думаю, спостерігаю, читати,
писати."
«Урок – це дзеркало загальної і педагогічної культури
вчителя, мірило його інтелектуального багатства, показник його світогляду,
ерудиції»
"Учитель готується до хорошого уроку все життя... Така
духовна і філософська основа нашої професії і технологія нашої праці: щоб дати
учням іскорку знань, вчителеві треба ввібрати ціле море світла".
Як створити колектив однодумців, об'єднаних єдиною
педагогічною ідеєю. "Педагогічна ідея - це крила, на яких підноситься
колективна творчість. Ідея надихає колектив, і починається найцікавіше й
найпотрібніше в шкільному житті - колективна дослідницька робота".
Творчість – це не сума знань, а особлива спрямованість
інтелекту, особливий взаємозв’язок між інтелектуальним життям особистості і
проявом її сил в активній діяльності.
"Серце віддаю дітям"
"Кожна дитина повинна бути щасливою"
«Несу любов до дитини через все життя...»
“Вчительська професія, - це людинознавство, постійне, те, що
ніколи не припиняється, проникнення у складний духовний світ людини. Чудова
риса – постійно відкривати в людині нове, дивуватися новому, бачити людину в
процесі її становлення – один із тих корінь, які живлять покликання до
педагогічної праці. ”
«Ми маємо справу з найскладнішим, неоціненним, найдорожчим,
що є в житті, - з людиною.»
«Наша праця - формування людини, і це покладає на нас
особливу відповідальність, яку ні з чим не зіставити».
Вимоги до діяльності вчителя:
1. Систематичне піклування про
всебічний розвиток дитини.
2. Любов до дітей і кожної
окремої дитини.
3. Повага до дитини, вміння
бачити в кожній людині особистість.
4. Віра в дитину як запорука
педагогічного успіху.
5. Глибоке знання дитини.
6. Розуміння дитини –
педагогічна емпатія.
7. Бережливе ставлення до
духовного світу і природи дитини.
8. Вміння розвивати у дитини
почуття власної гідності.
9. Вміння включати дитину в
коло інтересів, життя і турбот інших людей.
10. Бути другом, мудрим радником дитини.
Властивості педагогічної професії:
а) «Ми маємо справу з найскладнішим, неоціненним,
найдорожчим, що є в житті, - з людиною. Від нас, від нашого вміння,
майстерності, мистецтва, мудрості залежить її життя, здоров'я, розум, характер,
воля, громадянське й інтелектуальне обличчя, її місце і роль у житті, її
щастя»;
б) кінцевий результат праці віддалений в часі;
в) багатофакторність впливів на дитину, «... завдання -
боротися за людину, переборювати негативні впливи і давати простір позитивним
». Розумний, умілий, мудрий вихователь;
г) «Об'єкт нашої праці - найтонші сфери духовного життя
особистості, яка формується, - розум, почуття, воля, переконаність,
самосвідомість». Впливати тим же. Найважливіші інструменти впливу - слово,
краса довкілля і мистецтва,
Якості педагога - майстра:
1) "Учительська професія - це людинознавство, постійне
проникнення в складний духовний світ людини, який ніколи не
припиняється... Це подив перед багатогранністю і невичерпністю
людською";
2) " ... практична педагогіка - це знання й уміння, не
тільки доведені до ступеня майстерності, але й підняті до рівня мистецтва...
виховувати й відчувати її індивідуальний світ";
3) " Наріжний камінь
педагогічного покликання - це глибока віра в можливість успішного виховання
кожної дитини». Терплячість до дитячих слабостей, мудрість в
розумінні дитини, конфліктів:
4) «Гармонія серця і розуму» педагога. «Чуйність, сердечна
турбота про людину - це плоть і кров педагогічного покликання»;
5) «... Уміння настроювати себе на задушевну розмову з
учнем, особливо з підлітком, надзвичайно важливе в тій майстерні педагогічних
засобів, яку повинен створити для себе кожний учитель. Це вміння треба
виховувати в собі, створювати, удосконалювати, «відшліфовувати», робити тоншим
і більш дійовим... необхідно глибоко проникати в душу дитини, вдумуватися в те,
чим вона живе, як вона дивиться на світ, чим є для неї люди, що оточують її.
Дорогий мій колега, щоб стати справжнім вихователем, треба
пройти цю школу сердечності - протягом тривалого часу пізнавати серцем усе, чим
живе, що думає, з чого радіє й чим засмучується ваш вихованець. Це одна з
найтонших речей у нашій педагогічній справі»
Головними рисами такого вихователя – гуманіста є :
1.Мудрі любов і влада педагога над розумом і душею дитини.
2.Багатство думки, висока загальна культура.
3.Спільні з дитиною погляди на життя, людину як найвищу
цінність.
4.Здатність зцілення душевних ран дитини.
5.Ніжне, ласкаве ставлення до дитини.
Гуманістичні принципи педагогіки:
1. Пізнання багатогранності дитини.
2. Віри в її неповторність і талановитість.
3. Визнання природного оптимізму дитини.
4. Обережного звернення до її душі й розуму.
5. Захисту багатства людської природи в дитячій душі.
6. Виховання в учнів самоповаги.
7. Утвердження краси в природі і в людині.
Комментариев нет:
Отправить комментарий